Svar: Mad, mælk og fedtstof - 6 mdr.

22. december 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng har knækket mad-koden og elsker skemad! Det er super dejligt, at han er så glad for at spise både grød og mos, og det er super dejligt, at han spiser så fine store portioner - jeg tænker dog, at hans forholdsvis store indtag nok også er forklaringen på, hvorfor der kommer så meget i bleen. Når der kommer meget ind, så kommer der jo også meget ud... :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller Grøntsagsmos med kød eller fisk (skift f.eksk. hver anden dag), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvornår formiddagsluren ligger

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes evt. til en powernap, men måske begynder den at kunne blive sprunget over, det afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvor tidligt/sent han står op af den

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20 - igen afhængig af, hvornår han er stået op fra sin sidste lur og om han har sovet to eller tre lure dagligt.

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Som du kan se, så indgår der i dagsplanen nu mange måltider hele dagen igennem, og det er bedre, at du giver din dreng lidt og tit end få og store måltider. Både fordi det vil være med til at holde hans blodsukker og energiniveau stabilt, men også fordi de mange små måltider giver ham en større variation af fødevarer.

Du kan ikke regne med, at din dreng selv vil kunne mærke mæthed og selv sige fra, når han er mæt nok. Der går naturligt lidt tid før hjernen og mæthedscenteret registrerer, at maven er fuld, og når du mader ham, så kan han godt bare åbne munden og spise store mængder, fordi det er hyggeligt og kører lidt på rutinen, mere end det måske egentlig er hans behov. Derfor er det fint, at du holder lidt igen og ikke giver ham mere end 1.5-2 dl. af gangen og lige nu, hvor han har godt gang i maven, må du gerne holde f.eks. frugtmos på max. 1/2 dl.

Det er vigtigt, at der også ...

Annonce

... stadig er plads til mælk i maven. Derfor er det bedre, at du giver ham 1.5 dl. grød og mos, og han så drikker mælk fra dig eller flaske efterfølgende, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos, og han så afviser bryst/flaske eller ikke drikker nok.

Det er også vigtigt, at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle og gnaske i og opbløde med spyt. Både fordi det styrker ham mundmotorisk og lærer ham stille og roligt at kunne tygge maden mere, men også fordi det vil være med til at forlænge tiden, hvor I spiser, og dermed netop være med til at gøre, at han begynder at mærke og fornemme lidt mæthed i maven.

Han har brug for mælk ca. 6 gange i døgnet, og når han nærmer sig 7 måneder, vil det være rigtig fint med 5 gange. Det vil her være mælken formiddag eller eftermiddag, som forsvinder. Og i 7 måneders alderen vil det være fint med 4 mælkemåltider, og disse vil ofte ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I 7 måneders alderen skal han altså ikke længere have mælk formiddag og eftermiddag.

Med hensyn til væskebehov og behov for mælk, så vil hans døgnbehov nu og fremover være 110 ml pr kg han vejer. Det betyder, at når han vejer 8 kg, så vil hans døgnbehov være 8x110=880 ml. Fordelt på 5 flasker og 1 amning vil det lige nu give ca. 150 ml i hver flaske.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du fortæller, at amningen så småt er ved at trappe helt ud nu, og det er helt fint, det vil sige, at han kan fortsætte med de 5 flasker, når amningen stopper, og det kan så trappes ned til 4 flasker i døgnet, når han bliver 7 måneder. Det er kun fint, at overgangen mellem flaske og bryst har været så god hos jer, det skal du ikke have det dårligt over!

En del af hans behov for mælk vil naturligt også blive sikret via den mme, som du bruger i grød og mos. Derudover dækkes hans væskebehov også af den vand, som han kan drikke af en kop. Han skal tilbydes vand til alle måltider og fremadrettet også gerne vand som tørstslukker imellem måltiderne. Han vil naturligt blive bedre til at drikke vand af kop med tiden, så hans væskebehov vil dækkes mere og mere på denne måde i takt med at antallet af flasker trappes ned.

Du må meget gerne variere mellem forskellige typer af fedtstof i grød og mos. Du kan bruge smør og smørlignende produkter, men også meget gerne forskellige plantemargariner, ligesom du kan variere mellem forskellige typer olier f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Jo mere variation, jo bedre er det :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig glædelig jul til jeres lille familie herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder