Svar: Mad, mælk og fedtstof - 6 mdr.
22. december 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng har knækket mad-koden og elsker skemad! Det er super dejligt, at han er så glad for at spise både grød og mos, og det er super dejligt, at han spiser så fine store portioner - jeg tænker dog, at hans forholdsvis store indtag nok også er forklaringen på, hvorfor der kommer så meget i bleen. Når der kommer meget ind, så kommer der jo også meget ud... :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller Grøntsagsmos med kød eller fisk (skift f.eksk. hver anden dag), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvornår formiddagsluren ligger
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes evt. til en powernap, men måske begynder den at kunne blive sprunget over, det afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvor tidligt/sent han står op af den
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20 - igen afhængig af, hvornår han er stået op fra sin sidste lur og om han har sovet to eller tre lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som du kan se, så indgår der i dagsplanen nu mange måltider hele dagen igennem, og det er bedre, at du giver din dreng lidt og tit end få og store måltider. Både fordi det vil være med til at holde hans blodsukker og energiniveau stabilt, men også fordi de mange små måltider giver ham en større variation af fødevarer.
Du kan ikke regne med, at din dreng selv vil kunne mærke mæthed og selv sige fra, når han er mæt nok. Der går naturligt lidt tid før hjernen og mæthedscenteret registrerer, at maven er fuld, og når du mader ham, så kan han godt bare åbne munden og spise store mængder, fordi det er hyggeligt og kører lidt på rutinen, mere end det måske egentlig er hans behov. Derfor er det fint, at du holder lidt igen og ikke giver ham mere end 1.5-2 dl. af gangen og lige nu, hvor han har godt gang i maven, må du gerne holde f.eks. frugtmos på max. 1/2 dl.
Det er vigtigt, at der også stadig er plads til mælk i maven. Derfor er det bedre, at du giver ham 1.5 dl. grød og mos, og han så drikker mælk fra dig eller flaske efterfølgende, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos, og han så afviser bryst/flaske eller ikke drikker nok.
Det er også vigtigt, at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle og gnaske i og opbløde med spyt. Både fordi det styrker ham mundmotorisk og lærer ham stille og roligt at kunne tygge maden mere, men også fordi det vil være med til at forlænge tiden, hvor I spiser, og dermed netop være med til at gøre, at han begynder at mærke og fornemme lidt mæthed i maven.
Han har brug for mælk ca. 6 gange i døgnet, og når han nærmer sig 7 måneder, vil det være rigtig fint med 5 gange. Det vil her være mælken formiddag eller eftermiddag, som forsvinder. Og i 7 måneders alderen vil det være fint med 4 mælkemåltider, og disse vil ofte ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I 7 måneders alderen skal han altså ikke længere have mælk formiddag og eftermiddag.
Med hensyn til væskebehov og behov for mælk, så vil hans døgnbehov nu og fremover være 110 ml pr kg han vejer. Det betyder, at når han vejer 8 kg, så vil hans døgnbehov være 8x110=880 ml. Fordelt på 5 flasker og 1 amning vil det lige nu give ca. 150 ml i hver flaske.
Du fortæller, at amningen så småt er ved at trappe helt ud nu, og det er helt fint, det vil sige, at han kan fortsætte med de 5 flasker, når amningen stopper, og det kan så trappes ned til 4 flasker i døgnet, når han bliver 7 måneder. Det er kun fint, at overgangen mellem flaske og bryst har været så god hos jer, det skal du ikke have det dårligt over!
En del af hans behov for mælk vil naturligt også blive sikret via den mme, som du bruger i grød og mos. Derudover dækkes hans væskebehov også af den vand, som han kan drikke af en kop. Han skal tilbydes vand til alle måltider og fremadrettet også gerne vand som tørstslukker imellem måltiderne. Han vil naturligt blive bedre til at drikke vand af kop med tiden, så hans væskebehov vil dækkes mere og mere på denne måde i takt med at antallet af flasker trappes ned.
Du må meget gerne variere mellem forskellige typer af fedtstof i grød og mos. Du kan bruge smør og smørlignende produkter, men også meget gerne forskellige plantemargariner, ligesom du kan variere mellem forskellige typer olier f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Jo mere variation, jo bedre er det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig glædelig jul til jeres lille familie herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske